W tym dziale znajdują się informacje na temat samochodów, eksploatacji i napraw oraz używanych w tym celu narzędzi i części. Baza wiedzy jak dobierać części uniwersalne. Umieścimy tutaj instrukcje wymiany części. Przedstawimy opinie ekspertów. Znajdziecie tu odpowiedzi na wasze pytania. Dla ułatwienia nawigacji podobnie jak w sklepie baza został...
W tym dziale znajdują się informacje na temat samochodów, eksploatacji i napraw oraz używanych w tym celu narzędzi i części. Baza wiedzy jak dobierać części uniwersalne. Umieścimy tutaj instrukcje wymiany części. Przedstawimy opinie ekspertów. Znajdziecie tu odpowiedzi na wasze pytania. Dla ułatwienia nawigacji podobnie jak w sklepie baza została podzielona na grupy informacji.
Podkategorie
RUN
Moc rozruchowa wyższa o 30% w stosunku do akumulatora standardowego:
Rozruch jest zapewniony także w najtrudniejszych warunkach otoczenia.
Większa liczba płyt:
RUN to akumulator dla nowoczesnych samochodów, dobrze wyposażonych, które wymagają coraz większego poboru prądu, gwarantujący maksimum mocy, kontrolę i bezpieczeństwo. .
ETS.
Technologia Pb Ca.
Technologia Pb Ca wykonania krat i zastosowane stopy zapewniają większą odporność na korozyjne oddziaływanie elektrolitu.
Dzięki minimalnemu odparowaniu wody praktycznie nie wymagają konserwacji
Niskie samorozładowanie, co umożliwia długie magazynowanie i postoje samochodu
Większa niezawodność i wyższa trwałość.
Gama obejmuje również akumulatory ETS DxN, montowane na pierwszym montażu w najbardziej popularnych włoskich samochodach.
ETS, dzięki stosowanej awangardowej technologii, zapewnia maksymalną niezawodność, w szerokiej gamie, która pokrywa ponad 90% eksploatowanych samochodów, przy minimum konserwacji.
Pokrywa akumulatorów RUN i ETS
Jest używana przez największych międzynarodowych producentów samochodów: gwarancja wysokich standardów jakościowych i maksymalnej niezawodności.
Pastylka przerywająca płomień Pastylka wbudowana w wewnątrz pokrywy, umieszczona w punkcie wyjścia gazu, eliminuje ryzyko powrotu płomienia i eksplozji. Labirynt Minimalizuje wydostawanie się cząstek kwasu chroniąc komorę silnika lub bagażnik przed zagrożeniem korozją i umożliwia dłuższe zachowanie rezerwy elektrolitu. Check Control System służy do szybkiej i prostej kontroli poziomu elektrolitu i stanu naładowania akumulatora.
Funkcja:
Przepływomierz - czujnik masy zasysanego powietrza znajduje się między filtrem powietrza a przepustnicą. Mierzy on natężenie przepływu powietrza zasysanego przez silnik, które jest podstawową wielkością służącą do określenia dawki wtryskiwanego paliwa.
Możliwe przyczyny awarii:
- Uszkodzenie elementów pomiarowych spowodowane drganiami
- Korozja na przyłączach
- Zmiana wielkości wyjściowej elementów pomiarowych
Symptomami kłopotów mogą być:
- Wyłączenie silnika
- Zapalenie się lampki kontrolnej silnika
- Sterownik pracuje ze stałą wielkością w programie awaryjnym
Diagnostyka:
- Kontrola przyłącza wtykowego pod kątem poprawnego osadzenia i styku
- Kontrola czujnika masy zasysanego powietrza pod kątem uszkodzeń
- Kontrola zasilania napięciem ze sterownika (7,5 do 14 V)
- Kontrola napięcia wyjściowego (ok. 0....5 V)
- Kontrola przewodów połączeniowych pomiędzy sterownikiem a czujnikiem masy zasysanego powietrza pod kątem przewodności
- Elektroniczna kontrola poprzez sterownik, odczyt zapisu pamięci błędów
Funkcja:
Potencjometr - czujnik położenia przepustnicy jest zintegrowany z osią przepustnicy i informuje o wartości kąta otwarcia przepustnicy. Informacja ta w połączeniu z innymi danymi służy do określenia dawki wtryskiwanego paliwa.
Możliwe przyczyny awarii:
- Zabrudzenia wynikające z eksploatacji (warstwy oleju, kurz i wilgoć)
- Zużycie mechaniczne
Symptomami kłopotów mogą być:
- Problemy z rozruchem
- Zwiększenie zużycia paliwa
- Niepoprawna praca silnika
- Silnik słabo reaguje na naciśnięcie pedału przyspieszenia
Diagnostyka:
- Kontrola elektrycznych połączeń i styków wtyczki pod kątem korozji i zabrudzenia
- Kontrola pod kątem poprawnego montażu
- Kontrola działania mechanizmu ruchomego
- Pomiar rezystancji
- Odczyt zapisu pamięci błędów
Funkcja:
Czujnik położenia wałka rozrządu znajduje się w obudowie wałka rozrządu. Do jego zadań należy rozpoznanie cylindra przy uruchomieniu silnika, zapoczątkowanie pierwszego wtrysku i zapłonu, jak również wysyłanie sygnału sterującego do prawidłowego wtryskiwacza w systemie pompo-wtryskiwaczy.
Możliwe przyczyny awarii:
Pęknięcie koła impulsowego
Problemy łączenia
Zerwanie się uchwytów mocujących
Problemy z temperaturą
Wewnętrzne zwarcia
Symptomami kłopotów mogą być:
Sterownik silnika pracuje w trybie awaryjnym
Zwiększone zużycie paliwa
Zapalenie się lampki kontrolnej silnika
Zapisywanie kodu usterki
Diagnostyka:
Kontrola elektrycznego przyłącza przewodów czujnika, wtyczki i czujnika (pod kątem poprawnego połączenia, pęknięcia i korozji)
Czyszczenie końca czujnika
Odczyt zapisu pamięci błędów
Kontrola czujnika pod kątem uszkodzeń
Pomiar sygnału za pomocą oscyloskopu
Funkcja:
Czujnik położenia wału korbowego służy do rejestracji prędkości obrotowej silnika i pozycji wału korbowego. Na podstawie tych wartości wyliczony zostaje impuls dla wtrysku i zapłonu.
Możliwe przyczyny awarii:
- Problemy łączenia
- Wewnętrzne zwarcia
- Przerwy przewodów
- Zwarcie na przewodach
- Zabrudzenia opiłkami metalowymi
- Mechaniczne uszkodzenia koła impulsowego
Symptomami kłopotów mogą być :
- Wyłączenie silnika
- Przerwy w pracy silnika
- Zapalenie się lampki kontrolnej silnika
- Zapisywanie kodu usterki
Diagnostyka:
- Kontrola elektrycznego przyłącza przewodów czujnika, wtyczki i czujnika (pod kątem poprawnego połączenia, pęknięcia i korozji)
- Czyszczenie końca czujnika
- Odczyt zapisu pamięci błędów
- Kontrola czujnika pod kątem uszkodzeń
- Pomiar sygnału za pomocą oscyloskopu
Funkcja:
Wartość prędkości obrotowej kół wykorzystują systemy pomocnicze takie jak ABS czy ASR, jest ona wielkością rejestrowaną przez prędkościomierz oraz system nawigacji GPS, gdzie służy do obliczania przejechanych kilometrów. Uszkodzenie czujnika powoduje awarię w/w. układów, a co za tym idzie pogorszenie bezpieczeństwa jazdy.
Możliwe przyczyny awarii:
- Wewnętrzne zwarcia
- Przerwy przewodów
- Zwarcie na przewodach
- Mechaniczne uszkodzenia koła impulsowego
- Zabrudzenia
- Zwiększony luz łożysk kół
Symptomami kłopotów mogą być:
- Zapalenie się lampki sygnalizacji błędów
- Zapisywanie kodu usterki
- Blokowanie kół podczas hamowania
- Awaria kolejnych systemów
Diagnostyka:
- Odczyt zapisu pamięci błędów
- Kontrola elektrycznego przyłącza przewodów czujnika, wtyczki i czujnika pod kątem poprawnego połączenia, pęknięcia i korozji
- Kontrola pod kątem zabrudzeń i uszkodzeń
- Pomiar sygnału za pomocą oscyloskopu
Funkcja:
Czujnik służy do pomiaru prędkości jazdy. Montowany jest zazwyczaj w skrzyni biegów. Uzyskana w ten sposób informacja wymagana jest do wskazań prędkości, dla urządzeń do regulacji prędkości i instalacji przeciwpoślizgowych.
Możliwe przyczyny awarii:
- Uszkodzenie mechaniczne
- Błąd styku przy elektrycznym przyłączu
- Brak zasilania
- Uszkodzony styk
Symptomami kłopotów mogą być:
- Awaria tachometru
- Awaria układu regulacji prędkości
- Zapalenie się lampki kontrolnej silnika
- Zapisywanie kodu usterki
Diagnostyka:
- Kontrola czujnika drogomierza pod kątem uszkodzeń
- Kontrola elektrycznego przyłącza pod kątem poprawnego osadzenia i styku
- Odczytywanie kodu usterki
- Kontrola napięcia zasilania (wymagany schemat obłożenia końcówek)
- Kontrola połączenia przewodu pod kątem przewodności i zwarcia do masy
Funkcja:
Spalane stukowe jest niekontrolowaną formą spalania w silnikach o zapłonie iskrowym. Ponieważ długotrwałe stukanie może doprowadzić do uszkodzenia silnika należy je kontrolować i regulować.
Możliwe przyczyny awarii:
- Braki styku
- Wewnętrzne zwarcia
- Drgania
- Nieprawidłowy montaż
- Przerwy przewodów
- Uszkodzenie mechaniczne
Symptomami kłopotów mogą być:
- Zapalenie się lampki kontrolnej silnika
- Zapisywanie kodu usterki
- Mała moc silnika
- Zwiększone zużycie paliwa
Diagnostyka:
- Odczyt zapisu pamięci błędów
- Kontrola czujnika pod kątem poprawnego osadzenia i momentu dokręcenia
- Kontrola elektrycznego przyłącza przewodów czujnika, wtyczki i czujnika pod kątem poprawnego połączenia, pęknięcia i korozji
- Kontrola za pomocą oscyloskopu
Funkcja:
Czujnik ten znajduje się w układach zasysających silnika i rejestruje temperaturę powietrza. Zarejestrowana wartość wykorzystywana jest w systemie sterowania pracą silnika jako wielkość korygująca.
Możliwe przyczyny awarii:
- Wewnętrzne zwarcia
- Przerwy przewodów
- Zwarcie na przewodach
- Uszkodzenie mechaniczne
- Zabrudzona końcówka czujnika
Symptomami kłopotów mogą być:
- Problemy z rozruchem
- Zapisywanie kodu usterki
- Zapalenie się lampki kontrolnej silnika
- Mniejsza moc silnika
- Zwiększone zużycie paliwa
Diagnostyka:
- Odczyt zapisu pamięci błędów
- Kontrola elektrycznego przyłącza przewodów czujnika, wtyczki i czujnika (pod kątem połączenia, pęknięcia i korozji)
- Nieszczelności
- Wewnętrzne zwarcia
- Zwiększone zużycie paliwa
- Kontrola elektrycznych połączeń, styków wtyczki oraz pomiaru rezystancji
- Odczyt zapisu pamięci błędów- Zwiększone zużycie paliwa
- Kontrola elektrycznych połączeń, styków wtyczki oraz pomiaru rezystancji
- Odczyt zapisu pamięci błędówFunkcja:
Regulator biegu jałowego/zawór wolnych obrotów reguluje prędkość obrotową silnika na biegu jałowym. Zawór sterowany jest elektromagnetycznym siłownikiem krokowym i reguluje dopływ powietrza do silnika przy zamkniętej przepustnicy. Zadaniem zaworu jest utrzymanie stałej prędkości obrotowej silnika bez względu na jego aktualne obciążenie.
Możliwe przyczyny awarii:
- Zwarcie wewnętrzne
- Uszkodzenia mechaniczne
- Brak reakcji na sygnał z jednostki centralnej
- Złe przewodzenie podłączeń elektrycznych
Symptomami kłopotów mogą być:
- Zbyt wysokie obroty biegu jałowego silnika
- Silnik gaśnie na wolnych obrotach
- Zapalanie się lampki awarii silnika
- Zapisywanie kodów błędów w pamięci jednostki sterującej
Diagnostyka:
- Odczyt kodów błędów zapisanych w pamięci jednostki sterującej
- Sprawdzenie połączeń elektrycznych
- Sprawdzenie zasilania/sygnału sterującego
- Sprawdzenie sprawności mechanicznej czujnika
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo i klimatyzacja mają więcej wspólnego, niż się powszechnie uważa. Klimatyzacja znacząco przyczynia się do komfortu jazdy. Czy jednak klient wie, że klimatyzacja posiada także szczególne zalety, jeśli chodzi o bezpieczeństwo? Przegrzanie kabiny pojazdu może oddziaływać na fizyczną wydolność i zdrowie: szybciej przychodzi przemęczenie i spada zdolność koncentracji - dwa czynniki, które prowadzą do wzrostu ryzyka wypadku. Według badań Szkoły Wyższej w Wuppertal już przy temperaturze 27°C w kabinie pojazdu, liczba wypadków w miastach rośnie o 11%, a przy 32°C temperatury wewnątrz nawet o ok. 22%. w stosunku do optymalnej temperatury komfortu. Dzięki prawidłowo działającej klimatyzacji można temu zapobiec i dlatego warto przeprowadzić przegląd klimatyzacji przed sezonem letnim.
(informacje wg. Behr-Hella)
Bakterie, grzyby i mikroorganizmy mogą zagnieżdżać się w parowniku klimatyzacji. Parownik osadzony jest bezpośrednio pod tablicą przyrządów i swoją ciemną, wilgotną atmosferą oferuje znakomite miejsce do rozmnażania mikroorganizmów. Do wnętrza pojazdu organizmy przedostają się poprzez system wentylacji i mogą wywoływać katar, kaszel, łzawienie oczu i reakcje alergiczne. To z kolei wpływa na obniżenie zdolności kierowania i stanowi potencjalne zagrożenia zdrowia zwłaszcza dzieci i osób starszych. Dlatego okresowe odkażanie klimatyzacji jest bardzo ważne.
Filtr kabinowy
Wewnętrzne filtry kabinowe należy wymieniać co 15 tys. km (okres ten może ulec znacznemu skróceniu w zależności od warunków eksploatacji). Gromadzą się na nich zanieczyszczenia, które zmniejszają przepływ powietrza. Jest to sytuacja podobna do takiej gdy jest przepełniony worek w domowym odkurzaczu. W skrajnych sytuacjach może to być powodem uszkodzenia wentylatora. Równocześnie cały system klimatyzacji pracuje pod zwiększonym obciążeniem. Przy każdej obsłudze klimatyzacji należy sprawdzić stan filtra kabinowego.
(informacje wg. Behr-Hella)
Czy twój klient wie, że regularne przeglądy klimatyzacji zmniejszają wydatki?
Środek chłodniczy systemu klimatyzacji wymieniany jest w ramach konserwacji. Tym samym gwarantuje się, że system będzie dawał jak wcześniej odpowiedni komfort jazdy. Ponieważ środek chłodniczy niesie ze sobą olej, który służy jako smarowanie dla kompresora i uszczelnień. Jeśli te komponenty będą słabo smarowane, mogą być nieszczelne lub ulegać awarii. Następstwem są kosztowne naprawy i wykorzystanie części zamienne. Można tego uniknąć dzięki regularnej konserwacji.
(informacje wg. Behr-Hella)
Wewnątrz nie serwisowanego układu pracującego na czynniku R134a pojawiają się kwasy. Mechanizm powstawania kwasów jest następujący: ponieważ wnętrze nowego układu nie ma wilgoci (przed napełnieniem osusza się go wytwarzając próżnię) a oleje używane z czynnikiem R134a są higroskopijne to wilgoć przedostaje się do środka. Tę wilgoć wychwytuje filtr osuszacz, w poprawnie serwisowanym układzie zapełniony filtr jest wymieniony co 2 lata a układ osuszany, w nie serwisowanym układzie rozpoczyna się proces chemiczny między olejem, czynnikiem, i wodą i wytwarza się kwas. Ten kwas ma decydujące znaczenie dla trwałości układu. Zanieczyszczony kwasem układ trzeba wypłukać i napełnić czystym olejem i czynnikiem. Z powodu zawilgocenia układu płukać należy również wszystkie samochody powypadkowe z otwartym układem klimatyzacji.
Istnieją trzy metody płukania układów:
Koszt szkolenia - 400,00 zł od osoby (zwolniony z podatku VAT). Firma która kupiła od nas stację klimatyzacji w ramach promocji otrzymuje szkolenie dla jednej osoby gratis.
Przeprowadzone | Szkolenia |
TERMIN PLANOWANEGO SZKOLENIA |
21/04/2007 19/05/2007 02/06/2007 23/06/2007 07/07/2007 15/09/2007 08/12/2007 12/04/2008 26/04/2008 31/05/2008 28/06/2008 09/08/2008 17/01/2009 21/03/2009 25/04/2009 23/05/2009 20/06/2009 18/07/2009 17/10/2009 |
13/03/2010 17/04/2010 12/06/2010 10/07/2010 26/03/2011 07/04/2011 28/05/2011 31/03/2012 19/05/2012 28/04/2012 23/03/2013 20/04/2013 18/05/2013 08/06/2013 22/06/2013 12/04/2014 17/05/2014 05/07/2014 |
Jest to warsztatowy przyrząd pomiarowy do testowania i ustawiania wszystkich rodzajów reflektorów samochodowych i ciężarowych. Właściwości SEG IV Podstawowe właściwości urządzenia to kontrola i ustawianie reflektorów wszystkich typów samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w tym także ksenonowych i bez elementów optycznych na szkle (gładkie i przezroczyste szkła reflektorów). Zastosowano regulację położenia osi optycznej głowicy pomiarowej przy nierównej powierzchni podłogi oraz laserowy system pozycjonowania głowicy pomiarowej w stosunku do badanego reflektora i pomiar światłości wyświetlany jest na cyfrowym wskaźniku LCD. Praktyczna i czytelna instrukcja obsługi nalepiana na bocznej ścianie głowicy pomiarowej pozwala nie tylko na precyzyjny pomiar ale łatwą i wygodną obsługę.
z wydaniem zaświadczenia o odbytym szkoleniu zgodnie z Ustawą z dnia 15 maja 2015 r. (Dz. U. poz 881)
Przede wszystkim obrót czynnika chłodniczego stał się kontrolowany. Czynnika chłodniczego w opakowaniu zbiorczym nie może już kupić osoba prywatna. Zawsze jest sprzedawany na fakturę. Dodatkowo każdy nabywca jest zobowiązany do kontroli zużycia tego czynnika i musi się z niego rozliczyć.
Co w praktyce oznacza kontrola obrotu czynnikiem? Każdy nabywca musi prowadzić rejestr zużycia czynnika chłodniczego i zgodnie z nim do 28 lutego następnego roku złożyć stosowne oświadczenie. Dodatkowo każde zużycie musi być potwierdzone fakturą sprzedaży lub rachunkiem.
Żeby sprostać powyższym wymogom ustawodawca nałożył obowiązek przeszkolenia z zakresu obsługi fluorowanych gazów cieplarnianych, czyli w motoryzacji czynników chłodniczych R134a oraz HFO-1234yf.
O kolejnych zmianach mówimy już na szkoleniu....
Zapoznanie z wymogami ustawy, z dnia 15 maja 2015 r. (Dz. U. poz. 881) o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych.
Zapoznanie z procedurami obrotu czynnikiem.
Przedstawienie zalecanego sposoby dokumentacji obrotu czynnikiem.
Zdobycie kwalifikacji do wykonywania czynności określonych w ustawie.
Część teoretyczna (4 godziny)
Działanie wykorzystywanych w pojazdach silnikowych systemów klimatyzacyjnych zawierających fluorowane gazy cieplarniane, wpływ na środowisko czynników chłodniczych będących fluorowanymi gazami cieplarnianymi i odpowiednie przepisy dotyczące ochrony środowiska
• Podstawowa wiedza na temat działania systemów klimatyzacyjnych wykorzystywanych w pojazdach silnikowych
• Podstawowa wiedza na temat wykorzystania i własności fluorowych gazów cieplarnianych stosowanych jako czynniki chłodnicze w systemach klimatyzacyjnych w pojazdach silnikowych,
• Wpływ czynników chłodniczych na środowisko,
• Potencjał niszczenia warstwy ozonowej (ODP),
• Potencjał tworzenia efektu cieplarnianego (GWP),
• Podstawowa wiedza na temat stosowanych przepisów rozporządzenia (WE) 842/2006, dyrektywy 2006/40/WE oraz ustawy z dnia 15 maja 2015 r. (Dz. U. poz. 881),
• Powszechnie stosowane procedury odzysku fluorowanych gazów cieplarnianych,
• Metody kontroli szczelności systemów klimatyzacyjnych zawierających fluorowane gazy cieplarniane.
Część praktyczna (1h)
Przyjazne dla środowiska odzyskiwanie Fluorowanych gazów cieplarnianych
• Postępowanie z butlą zawierającą czynnik chłodniczy,
• Podłączanie i odłączanie zestawu do odzysku czynnika chłodniczego do króćców serwisowych stosowanego w pojeździe silnikowym systemu klimatyzacyjnego zawierającego fluorowane gazy cieplarniane,
• Obsługa zestawu do odzysku czynnika chłodniczego.
- Organizator: Wega s.c.
- Prowadzący: mgr inż. Jarosław Pieniek
23 czerwiec (czwartek) godz 17
25 czerwiec (sobota) godz 9
30 czerwiec (czwartek) godz 17
2 lipiec (sobota) godz 9
7 lipiec (czwartek) godz 17
9 lipiec (sobota) godz 9
Miejsce przeprowadzenia szkolenia:
ul. Żeromskiego 66/72, 01-846 Warszawa
Organizujemy również szkolenia wyjazdowe dla grup powyżej 20 osób. Wystarczy zgłosić do nas zainteresowanie przeprowadzenia takiego szkolenia.